Jak pracovat se svalem

Petra Garbová, Richard Vaľa
Pokládáte si otázku, jak ještě lze přistupovat ke klientovi, který přišel na terapii, na trénink, nebo na masáž? Kromě toho, jaký druh masáže si přeje, s jakými obtížemi či bolestmi přichází na terapii nebo jak si představuje svůj trénink, se můžeme zajímat o jeho životní styl. To znamená, že bychom měli znát nejen jeho způsob trávení volného času a typ zaměstnání, ale také jeho zdravotní obtíže z minulosti i ze současnosti. Myslíme tím úrazy, operace, bolesti, míru stresu a onemocnění vnitřních orgánů, popřípadě léky.

Proč je toto důležité? Protože sval je součástí celého tělového systému a systémem je ovlivňován. Hovoříme o propojení svalu nejen v rámci svalových skupin, řetězců, stereotypů, ale také o vztazích mezi napětím svalů a stavem vnitřních orgánů (somatoviscerální vazba) nebo mezi napětím svalů a emočním laděním (psychosomatická vazba).

Tyto informace nám pomáhají vytvořit si základní obraz o klientovi a jeho svalovém napětí (tonusu) a kvalitněji zacílit naši terapii, trénink, atd. Tento základní obraz klienta pak ještě potřebujeme doplnit informacemi z našich rukou (palpací) a pohledem (aspekcí). A pokud se zaměřuji sám na sebe, mohu své tělo v postuře a pohybu vnímat, uvědomovat si ho. Vytvářet si vlastní obraz o částech, která potřebuji podpořit a částech, která potřebují zrelaxovat.

Tímto se nám vynoří přístup, který zvolíme k ošetření svalu a svalových skupin, k jejich tréninku nebo k terapii celého těla. Jiný bude pro sval, který je v hypertonu v jednom segmentu, ale v jiných je hypotonus a odlišný přístup bude pokud je klient ve stresové situaci. A takových možností je samozřejmě daleko více. Pojďme tedy hovořit o třech základních tonech svalů a obrazu, který jsme si vytvořili. A na to zaměřme naší terapii. Jak na obraz, palpaci a přístup, to vám ukážeme v našem workshopu.